Vita a távfűtésről való leválásról
Szabó Mátéhoz több panasz érkezett az elmúlt években a távfűtéses házak lakóitól, és perek is indultak, a helyi rendeletek miatt, amelyek nem adnak szabad kezet a lakóknak. - holott egyre többen áttérnének más fűtésre a csillagászati árak miatt.
A Békásmegyeri Lakásszövetségben 1080 lakás van, és évről évre nő a távfűtési költség. Székely Péter, a lakásszövetség elnöke mondja ezt, és azt magyarázza, hogy nem új probléma, amiről most ismét állásfoglalást adott ki az ombudsman.
A téli hónapokban 36-39 ezer forintot kellett fizetnie egy-egy családnak az elmúlt évben a fűtésért. A távhő-törvény azt írja elő, hogy a távfűtésről való leváláshoz a lakók legalább négyötödének az írásos nyilatkozata kell. Konkrét beleszólási joga a törvény előírása szerint a Távfűtő Műveknek ebbe nincs. A távhő-törvényt kiegészítik az önkormányzatok bizonyos rendeletekkel, van több csatlakozó törvény, van egy kormányrendelet a levegő védelméről. És ez kritikus pont. Meghatározza a különböző égéstermékekre a megengedett, ún. károsanyag-kibocsátási határértékeket, és azt mondja, hogy levegőszennyezés akkor van, ha az adott égéstermék által kibocsátott káros anyag mennyisége a rendeletben meghatározott határértéket meghaladja. Ezzel megy szembe a fővárosi közgyűlésnek egy 2005-ben hozott rendelete, amely azért jogellenes, mert megsérti azt az alapvető jogi normát, hogy egy alacsonyabb rendű joghatóság nem írhatja felül egy magasabb rendű joghatóság rendelkezését.
Ebben az esetben a Fővárosi Közgyűlés rendelete azt mondja ki, hogy ahol távfűtő vezeték húzódik, annak 200 méteres körzetében nem lehet csak 0 károsanyag-kibocsátással járó más fűtési módot megvalósítani, vagyis ez csak napenergia, elektromos fűtés vagy távfűtés lehet. Ez a rendelet törvénytelen, mert nem írhat felül egy magasabb jogszabályt. Mélységesen erkölcstelen, mert olyan feltételeket támaszt, amiről a jogalkotó egyértelműen tudta, hogy teljesíthetetlenek, és hihetetlenül álságos, mert 201 méterre a távfűtő vezetéktől akár gumiabroncsok elégetésével is fűthetek és szennyezhetem a levegőt. Valójában ez valójában nem arról szól, mint amilyen címet visel ez a rendelet.
Csakhogy - mondja a lakásszövetkezeti elnök -, a Távfűtő Művek nem fogadja el a lakók felmondását. Az nem befolyásolja a Távfűtő Művek véleményalkotását, hogy a környezetvédelmi szakhatóság ténylegesen elvégezte Békásmegyeren a kazánok károsanyag-kibocsátási mérését, és azt állapította meg, hogy a megengedett határértéknek a fele és ötöde között mozog, tehát a rendelet szerint itt nincs károsanyag-kibocsátás, nincs levegőszennyezés.
- A távhő-szolgáltatás nem csak a fővárosban, de a vidéki szolgáltatóknál is több helyütt problémás, Miskolcon is indultak perek. – mondta el Székely Péter. - Pécsen egy nagy lakásszövetkezet hasonló módon járt el, levált a távfűtésről és saját fűtést valósított meg. Ott a pécsi önkormányzat is hozott egy ugyanilyen rendeletet - nyilván a fővárosi példákra alapozva. De a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal felszólította a pécsi önkormányzatot, hogy miután ez a rendelete több vonalon jogsértő, vonja vissza, és a pécsi önkormányzat vissza is vonta ezt a rendeletét. A Fővárosi Közgyűlést ugyancsak felszólította a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal, hogy vonja vissza a rendeletének ezt a paragrafusát, de a közgyűlés nem tett eleget ennek a felhívásnak.
Egyértelmű, hogy ez a rendelkezés jogsértő. Ez az egyetlen hivatkozása a Távfűtő Műveknek, amiért nem fogadja el a lakásszövetkezet felmondását, és 1080 családnak most már az ötödik hónapban kiszámlázták az átlagosan 6 ezer forintos alapdíjat, ami megint csak jogtalan, mert alapdíjat kizárólag csak távhő-szolgáltatás igénybe vétele esetén lehet számlázni.
Egyelőre nem sikerült elérni a Fővárosi Közgyűlés egyik illetékesét sem. A Főtáv Zrt. szóvivője, Balogh Róbert viszont azt mondja, szerintük az lenne a megoldás, ha a fogyasztók abban lennének érdekeltek, hogy maradjanak az eredeti rendszerben, ez pedig nem jogalkalmazási vagy jogértelmezési ügy, hanem annál távolabbra mutat.
Az ombudsman azt mondja, hogy a távhő-szolgáltatás fenntartását, ami egyébként környezetvédelmileg valóban hasznos az ombudsman szerint is, nem jogi, hanem gazdasági eszközökkel kellene biztosítani, vagyis azt javasolja, hogy olyan árviszonyok, és gáztarifa-rendszer jöjjön létre, amely nem teszi érdekeltté a fogyasztókat a távhőről való leválásban. Ebből két dolog fontos: az egyik, hogy van egy előremutató iránymutatás az ombudsman részéről, a másik, hogy gyakorlatilag a most létező jogszabályok megkötik jogi értelemben azoknak a kezét, akik változtatni szeretnének és helyi emisszióval járó fűtést szeretnének megvalósítani. Ezt nem lehet – tette hozzá.
Szóval a szóvivő szerint megoldás lehetne mondjuk a gáztarifa-rendszer átalakítása, vagy a szolgáltatás forgalmi adójának csökkentése, vagy a panelházak utólagos hőszigetelése, esetleg a fűtési és melegvíz-rendszer korszerűsítése. Szűnjön meg tulajdonképpen az az előny, ami motiválja az áttérést, és ez gyakorlatilag egy valóban egyszerűbb megoldás, mint a jogi eszközökkel való védelem és a környezetvédelmi célok ugyanúgy teljesülhetnek. De akik leválnak a távhő-szolgáltatásról, olyanért fizetnek, amit nem is vesznek igénybe.
Aki jogszerűen válik le a távhő-szolgáltatásról, annak nem kell fizetnie. A megoldás az lenne, hogy az önkormányzati rendelet megszűnjön, és helyette létrejöjjön egy másik, a távhő-szolgáltatást gazdasági oldalról, a leválást feleslegessé tevő gazdasági környezet.
Persze sok kérdés van még, de talán többségük egy időre költői marad. Az is, hogy a kényszerű választást mikor válthatja fel a szabad választás.
MR1-kossuth.hu - 2009-02-04 08:50:17